Sn. Mustafa Özcan tarafından yazılan bu makale, Kadıköy Düşünce Platformu ve Cumartesi Sohbet Toplantıları ile ilgili yeni bir dönemin başlangıcını açıklamaya yönelik olarak hazırlanmış olup, ardarda birbirini izleyecek birden fazla yazıdan oluşacaktır. İlk bölümü aşağıda yer almaktadır.
***
Holistik Bilim için Kırk Deneme (I)
KDP’nun müdavimi ve yakın izleyicileri iki ay
sonra ikinci yılını dolduracak olan Blog’umuzun geldiği nokta itibarı ile durumu
hakkında önceden olduğu gibi şimdi de bir CST’ında detaylı olarak aydınlanacaklarını
biliyorlardır diye düşünüyorum.
Ama ben bu yazı vesile ile başta Blog’un sekretaryasını
yürüterek teknik olarak ayakta durmasını sağlayan Sn. Ümit Ersöz arkadaşımız
olmak üzere yazıları ile katkıda bulunan yarım düzineye varan dost yazarlarımız
ile çizerimiz Sn. Emin Çizmeci’ye daha şimdiden teşekkürlerimi iletmek
istiyorum.
***
Yazıya gelelim.
Yaklaşık birer ay aralıklarla yazdığım “deneme”
karakteri ağır basan makalelerin durumunu ele alarak önümüzdeki dönemde yazılarımın
kapsamında neler olacağının kabaca dahi olsa bir taslağını çıkaracağım. Şimdiye
dek yazılarımda, bütünsel-bilimsel yaklaşımının bir gereği olarak, bilimler, diyalektik,
sinerji, sistem, bütün ve parçaları, analitik bilimsel yöntemin yetersizliği ve
holistik bilimsel yöntemin gerekliliği gibi bütünsel bilimselliğin temel kavramlarından
bazılarını mümkün olduğunca çeşitli yönleri ile irdeleyerek incelemeye çalıştım.
İşlenenlere bakarak konuyu açmak gerekirse, KDP
’nun kuruluş amacı doğrultusunda bütünsel-bilimselliğin müfredat kapsamının
tamamlayıcı niteliği olan BBS, Sistem Kavramı, Diyalektik, Bilim felsefesi gibi
ana kavram maddeleri CST’na paralel olarak trimestriler boyunca bütünleştirici tarzda
ele alınarak aylık esastaki yazı dizileri ile irdelendi.
Şimdi ise holistik bilimde tamamlayıcılık bakımından
bir eksiklik yarattığı düşüncesi ile yeni bir ana kavram maddesi başlığını
daha bir trimester dizisi niteliği ile incelemek gerekiyor.
Eksikliğin ne olduğu konusunu, bir parça da olsa
irdeleyerek ortaya koymak istediğimden genelden çıkarak tümdengelimsel yöntemle
konuyu ele alacağım.
Bunun için şimdi ilk önce holistik (bütünsel) olmanın
gereğinden hareketle insan toplumunun yaşam katmanlarını en geniş görüngeden görebilmek
amacı ile dikotomik (çift kutuplu) bir bakışı esas alan bir yaklaşımla müfredata
kategorik tarz ile bakalım.
Bir yanda sanat, kültür, ve insanlık durumları
(hümaniteler) diyebileceğimiz toplum halinde yaşamayı tinsel (monden-manevi)
anlayıştan ele alan bilgi kümeleri ve felsefeleri, öte yanda doğasalcı (natüralist)
anlayış temelindeki ekoloji, antropoloji ve biyopsikoloji gibi bilimler. İkili
bilgi kümesinin ortasında ise her biri ilgili tarafa yakın duran fenomenoloji
ve sosyal psikolojiyi de sıralamada atlamamak gerekir diye düşünüyorum.
Holistik bilimin içeriğini bu ve benzeri konu
başlıklarının tümünü daha ilk aşamada “nicel” olarak ele alıp “büyük” ve “küçük”
varlık ulamları diye oluşturulabilecek bir sınıflanmaya tabi tutabiliriz.
Ayrıca bu fasıl için detaylandırmayı bir kenara bırakıp tüm şeyleri karşıt
bakış açısından, yani “nitel” olandan ulamsal bir ayrıma tabi tutarsak “cansızlar”
ile “canlılar” diye ayırarak iki ana holistik bilim örüntüsü oluşturabiliriz. Ayrıca
gene bütünselci açıdan bakılarak bu örüntüleri daha genelleşmiş bilgi kümeleri
şeklinde sınıflamak istersek bunlara sırası ile "cansız sistemler; kaos
ve karmaşıklık" ile "canlı sistemler; evrim ve ekoloji” başlıklarını
koymak uygun olacaktır.
Görülüyor ki tüm bilimsel karakteri haiz
disiplinleri omnidisipliner anlayış ile biraz genişletilmiş iki başlıkta
toplamak mümkün ama bu bizi holistik bilim için şimdilik ortaya çıkmış olan
eksik halkanın ne olduğu konusuna götürmüyor. Hedef görüntüyü ortaya çıkarmak
için biraz daha açmak gerekir. Bu, “ağaç” tarzı sınıflamanın üst tarafını
oluşturan kategorik başlıklardan daha aşağıya doğru kavram esaslı bir
bölümlemeye geçerek yapılabilir.
Mustafa Özcan (19 Mayıs 2013)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder