Nasıl öğreniyoruz ve öğrendiğimizi
hafızamızda nasıl tutabiliyoruz.
Bu konu için bilimsel araştırmalar tam
ve net sonuçlar vermiyor, çalışmalara ait birkaç teori var, en yakın olanlar
HEBB teorisi ve BCM teorileri, onlardan hebb teorisinin bir maxim'i var ve
“cells that fire together, wire together” olarak biliniyor, bcm teorisinin
yaklaşımı ise “sliding threshold feature” ilkesine dayanıyor.
Her iki teoride
de LTP (long term potential) ve LTD (long term depression) argumanlarına göre
saptamalar yapılıyor ve yine her iki güncel teoriye göre de temel yapı
neuroplasticity olgusu. Long Term Potantion iki neuron arasındaki iletişimin
yüksek frekanslı uyarılar ile kuvvetlendirilerek kimyasal sinapslarda uzun bir
süre devam ettiği ve bunun hipokampüsün dilimleri arasında gerçekleştiği
anlamına gelir. LTD ise bu aktivite bağımlı etkinin yani LTP tarafından
kuvvetlendirilen sinapsın olumlu kullanılması için zayıflatılmasına hizmet
eder, ve eğer bunu yapmazsa sinaps sonunda tavan değerine ulaşıp kodlanan
bilgiyi inhibe eder.
Neuroplasticity için
Spike-timing-dependent plasticity (adjusts the strength of connections between
neurons in the brain) tanımı biyolojik olarak neuronların aralarındaki
bağlantıların gücünün ayarıdır. Bu da neuron gövdesi ve dendritlerdeki çeşitli
sinaps bağlantılarındaki gelen uyarılara göre kalıcı tagginglerin (etiketlerin)
olabileceği anlamına gelir. Tagging konusunda da çeşitli teoriler var,bunlar Synapse-to-nucleus
and action potential-mediated signalling. Birincisinde aksondaki
sinaps ile hücre çekirdeği arasında bir kayıt yani transcription hattı oluşur.
Görsel hafıza için görüş alanındaki
objenin topolojik de olsa bir kopyasının (ya da temsil) beyin bölgelerinden
birinde bulunmasını gerekir. Bir anlamda da obje hakkında bilgi ve aynı zamanda
onu öğrenme anlamına da gelen bu süreç görsel sahnenin ağ tabakadan başlayan
koni ve çubuk hücrelerin disklerinde titreşimlere ve kimyasal tepkimelere yol
açan bir başlangıcı vardır. Bu alandaki aktivasyonlar bilim tarafından netlikle
açığa çıkarılmış olmasına karşın göz sinirlerinden beynin bir sürü bölgesine
yayıldığında netliğini kaybeder ve ayrıca birleştirme sorunu (görsel sahneyi
beyin kıvrımları arasında toparlayıp anlamlandırma adına) ortaya çıkar. Burada
beynin temporal ve parietal loblarına kadar ulaşan görsel sahneye ait örüntü
artık kayıt edilmelidir çünkü o sahnedeki bir objeyi örneğin bir sandalyeyi
ikinci bir defa gördüğümüzde artık bize yabancı gelmez.
Kayıt işlemi görsel,
olaysal ya da çalışma belleği şeklinde olur ama burada ilk önce görsel bellek
üzerinde duracağız. Sandalye figürünün kayıt edilmesi sinir hücrelerinin sinaps
özelliği sayesinde gerçekleşir, buradaki sinir hücrelerinin sinapslarında özel
bir NMDA (ionopropic glutamat receptor) reseptörü ve yine NA+ ve ca2+
iyonlarını geçirmeye uygun AMPA
reseptörleri olması gerekir. Bu özel kapılardan NMDA reseptörlerinin
glutamat binding site ve glycine binding site olarak iki adet bağlanma yeri
sayesinde kapıyı serbest bırakma özellikleri vardır. Serbest kalan NMDA kapısı
(This allows the flow of Na+ and
small amounts of Ca2+ ions into the cell
and K+ out of the cell to be voltage-dependent)
bu sinapsı aktif ettiğinde burada kalıcı bir etki ya da bana göre zorunlu
olarak hücre içi faaliyetlerin bir sonucu olarak bir tag molekülü ( synaptic
tagging molekule) oluşur. Burada dikkat edilmesi gereken husus bu sinapslara ve
bu kapıya ulaşan görsel bilginin ya da sandalye görüntüsünün ilgili sinapsı
etkileyebilecek bir uyarı sinyali olması, dahası HF olarak bilinen yüksek frekanslı
bilgi olması gerekir ama netice olarak bu sandalyeden bize gelen foton her
zaman için normal bir bakışa ait bir fotondur ve yüksek frekanslı olması onu
diğer her bakıştan ayırması gerekir. O zaman her objeden gelen fotonların o
obje ile ilgili en az bir defa kayıt yapılıyor olması zorunludur. NMDA
kapılarının bulunduğu sinapslarda Long Term Potential ile kuvvetlendirilen ama
Long Term depression ile olumlu yönde bir miktar zayıflatılan ve böylece
etiketlenen bu sinaps bu durumda kalmalı ve sandalyenin görüntüsüne ait bir
mini network ya da kodlama oluşturmalıdır. Bu işaretli sinapslar aynı çocuklar
için hazırlanan noktalı çizimlerde (gerektiğinde noktaları birleştiğinizde
ortaya çıkan sandalye şekli anlaşılacaktır) olduğu gibi hazır bekleyecektir. Her
sandalye görüldüğünde bu kodlama/örüntü aktif olup size sandalye hakkında
topoğratif tanışıklık verecektir.Bu görsel hafızanın böyle açıklamasından
sonra, aynı olgu olaysal hafıza için de bu sinapslar arasında aynı bir video
oynatır gibi gerçekleşecektir.
Erdoğan Merdemert (15 Eylül 2013)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder