Androgoji Nedir?(*)
Androgoji terimi, Yunanca andr (yetişkin)
ve agogos (rehberlik) kelimelerinden türetilmiş ve
“yetişkinlerin öğrenmelerine yol gösterme” anlamına gelmektedir. İlk defa Alman
öğretmen Alexander Kapp tarafından
kullanılmıştır.
Amerikalı eğitmen Malcolm Knowles ise, yetişkinlerin öğrenme
teorisini tanımlarken androgoji
terimini pedagojiden ayrılacak biçimde yetişkinlerin öğrenme
sistemlerini tanımlamak için kullanmıştır. Pedagoji
ise yine Yunanca paid (çocuk) ve agogos (rehberlik) kelimelerinden türetilmiştir
ve androgojinin aksine “çocuk eğitimine yol gösterme” anlamı taşır. Knowles’un teorisi dört adet önermeyle
kısaca açıklanabilir:
·
Yetişkinler, neyi nasıl öğreneceklerini planlama ve değerlendirme ihtiyacı
duyarlar.
·
Tecrübe, (yapılan hatalardan elde edilen tecrübeler de dahil) öğrenmenin
temelini oluşturur.
·
Yetişkinler, hayatlarında karşılaşabilecekleri durumlarda
kullanabilecekleri bilgileri öğrenmeyi ve kullanmayı isterler.
·
Yetişkin öğrenimi problem merkezlidir.
Androgojinin pedagojiyle
arasındaki farkları şu şekilde belirtebiliriz:
a) Öğrenci bakımından farklılıklar:
Pedagojide öğrenmenin bütün sorumluluğu öğretmene aittir ve öğrenci öğrenme işinde tamamıyla öğreten kişiye bağlıdır. Öğrenme sürecinin değerlendirmesi öğretmene bağlıdır. Androgojide ise öğrenci öğrenme işindeki değerlendirmeden, yargılamadan ve organize etmeden kendisi sorumludur.
Pedagojide öğrenmenin bütün sorumluluğu öğretmene aittir ve öğrenci öğrenme işinde tamamıyla öğreten kişiye bağlıdır. Öğrenme sürecinin değerlendirmesi öğretmene bağlıdır. Androgojide ise öğrenci öğrenme işindeki değerlendirmeden, yargılamadan ve organize etmeden kendisi sorumludur.
b) Öğrencinin tecrübesi bakımından
farklılıklar:
Pedagojide öğrencinin tecrübesi azdır ve öğrenme işinde öğretmenin tecrübesi daha etkilidir. Androgojide ise öğrencinin belli bir tecrübesi vardır ve öğrenmede önemli bir yer tutar. Ayrıca yetişkin grupları arasında farklılıklar yaratır.
Pedagojide öğrencinin tecrübesi azdır ve öğrenme işinde öğretmenin tecrübesi daha etkilidir. Androgojide ise öğrencinin belli bir tecrübesi vardır ve öğrenmede önemli bir yer tutar. Ayrıca yetişkin grupları arasında farklılıklar yaratır.
c) Öğrenmeye hazır olma bakımından
farklılıklar:
Pedagojide öğrenci kendisine öğretileni öğretmenin öğrettiği biçimde alırken, androgojide öğrenmeye hazır olma ve öğrenme biçimi daha farklıdır. Öğretmenin içeriği ve yöntemi öğrencilerin öğrenme gereksinmelerine ve bireysel ilgilerine bağlıdır. Bu nedenle öğrenmenin olabileceği her an androgojide büyük önem taşır.
Pedagojide öğrenci kendisine öğretileni öğretmenin öğrettiği biçimde alırken, androgojide öğrenmeye hazır olma ve öğrenme biçimi daha farklıdır. Öğretmenin içeriği ve yöntemi öğrencilerin öğrenme gereksinmelerine ve bireysel ilgilerine bağlıdır. Bu nedenle öğrenmenin olabileceği her an androgojide büyük önem taşır.
d) Öğrenmeye uyum bakımında
farklılıklar:
Pedagojide öğrenme belli bir mantık çerçevesinde hazırlamış konuların belli bir sırayla öğretilmesine dayanır. Öğretilenler kişisel ve toplumsal amaçlar bakımından hazırlanır. Androgojide ise yetişkin öğretim programından kişisel gereksinmelerine ve sorunlarına yanıt bulmayı bekler ve ayrıca öğrendiklerini hemen pratiğe dökmeyi ister.
Pedagojide öğrenme belli bir mantık çerçevesinde hazırlamış konuların belli bir sırayla öğretilmesine dayanır. Öğretilenler kişisel ve toplumsal amaçlar bakımından hazırlanır. Androgojide ise yetişkin öğretim programından kişisel gereksinmelerine ve sorunlarına yanıt bulmayı bekler ve ayrıca öğrendiklerini hemen pratiğe dökmeyi ister.
e) Öğrenmenin motivasyonu bakımından
farklılıklar:
Pedagojide öğrencinin motivasyonu dış baskılar ve notlandırmanın getirdiği yarışma koşullarıyla belirlenir. Androgojide ise içsel bir motivasyondan bahsetmek mümkündür. Ayrıca özsaygı, yaşam kalitesini arttırma isteği, kendine güvende motivasyonu sağlar.
Pedagojide öğrencinin motivasyonu dış baskılar ve notlandırmanın getirdiği yarışma koşullarıyla belirlenir. Androgojide ise içsel bir motivasyondan bahsetmek mümkündür. Ayrıca özsaygı, yaşam kalitesini arttırma isteği, kendine güvende motivasyonu sağlar.
______________
(*)https://tr.wikipedia.org/wiki/Uzaktan_e%C4%9Fitim_teorileri_ve_felsefesi#Androgoji
sayfasından alıntılanan metin KDP yazım
standardlarına uygun olarak Mustafa
Özcan tarafından düzenlenmiştir .
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder