Klasik
ve Holistik Eğitim Müfredatlarının Karşılaştırılması(*)
Holistik yaklaşımın uygulamalarının [eğitim] teorisyeni John Dewey’dir. Klasik müfredatın (Türkiye'deki tüm öğrencilere ve dünyanın büyük
çoğunluğuna okullarda dayatılan sistem) dört
temel özelliği de Dewey tarafından
yerden yere vurulur:
Klasik Yaklaşım
1. Klasik
müfredat sistematiktir; örneğin alınan derslerde konuların işlenişinde bir sira
vardir.
2. Klasik müfredat önceden belirlenmiştir; yani yetişkinler öğrencilerin yerine onların ne öğrenmesi gerektiğine karar vermiştir.
3. Klasik müfredat parçalara ayrılmıştır; fizik, resim, tarih diye ayrı-ayrı dersler yaratılmış ve her birisi için belirli süreler öngörülmüştür.
4. Klasik müfredat mutlak kontrol ister; örneğin disiplin uygulamaları, tek tip üniforma, ya da yapılan sınavlar sonucunda bazılarının üniversiteye devam etmemesi v.s. gibi uygulamalar ile sistem dışına itilmesidir.
2. Klasik müfredat önceden belirlenmiştir; yani yetişkinler öğrencilerin yerine onların ne öğrenmesi gerektiğine karar vermiştir.
3. Klasik müfredat parçalara ayrılmıştır; fizik, resim, tarih diye ayrı-ayrı dersler yaratılmış ve her birisi için belirli süreler öngörülmüştür.
4. Klasik müfredat mutlak kontrol ister; örneğin disiplin uygulamaları, tek tip üniforma, ya da yapılan sınavlar sonucunda bazılarının üniversiteye devam etmemesi v.s. gibi uygulamalar ile sistem dışına itilmesidir.
Holistik Yaklaşım
Holistik
yaklaşımda ise okul demokratik bir ortam olarak görülür ve öğrencilerinde okul yaşantıları
hakkında söz hakki vardır. Kararlar, öğrenci ve öğretmen arasında tartışılarak
verilir. Klasik yaklaşımın özelliklerine karşı kıyaslarsak:
1. Holistik
müfredat organiktir; bunu kısaca açıklamak gerekirse öğrenilecek konular
hayatin içindedir, okul zaten hayatin ta kendisidir. Öğrenciler yaparak öğrenirler,
aktif katılımcıdırlar. Örneğin uç bir örnek vermek gerekirse, öğrenciler oran orantı
konusunu yemek yaparak mutfakta öğrenirler.
2. Holistik müfredat süreç içerisinde ortaya çıkar; öğrencilerin ne öğrenmesi gerektiği yetiksinler tarafından mutlak bir şekilde belirlenmez, belirli çerçeveler vardır ama öğrencilerin neyi nasıl öğrenmek istediklerine onların da katılımıyla tartışarak karar verilir.
3. Holistik müfredat bütünseldir; örneğin fizik, kimya ve matematik dersleri diye üç ayrı ders oluşturulmaz, dersler bir arada bütün bir şekilde işlenir, aynen bir zanaatkârın ya da mühendisin uygulamalarında olduğu gibidir.
4. Holistik yaklaşım anlam peşindedir; örneğin kalkülüs dersini alanların 3 katlı entegral almayı ya da istatistik dersi alanların veryansın nasıl hesaplanacağını ya da tarih dersinden sadece belirli abuk sabuk tarihler hatırlamayı (1040 Dandanakan gibi) önemsemez. Önemli olan bunların niçin yapıldığı ne işimize yarayacağı, kişinin hayatında öğrendikleriyle ne gibi anlamlar kurabileceğidir.
2. Holistik müfredat süreç içerisinde ortaya çıkar; öğrencilerin ne öğrenmesi gerektiği yetiksinler tarafından mutlak bir şekilde belirlenmez, belirli çerçeveler vardır ama öğrencilerin neyi nasıl öğrenmek istediklerine onların da katılımıyla tartışarak karar verilir.
3. Holistik müfredat bütünseldir; örneğin fizik, kimya ve matematik dersleri diye üç ayrı ders oluşturulmaz, dersler bir arada bütün bir şekilde işlenir, aynen bir zanaatkârın ya da mühendisin uygulamalarında olduğu gibidir.
4. Holistik yaklaşım anlam peşindedir; örneğin kalkülüs dersini alanların 3 katlı entegral almayı ya da istatistik dersi alanların veryansın nasıl hesaplanacağını ya da tarih dersinden sadece belirli abuk sabuk tarihler hatırlamayı (1040 Dandanakan gibi) önemsemez. Önemli olan bunların niçin yapıldığı ne işimize yarayacağı, kişinin hayatında öğrendikleriyle ne gibi anlamlar kurabileceğidir.
_________________
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder