25 Kasım 2019 Pazartesi

Klasik ve Holistik Eğitim Müfredatlarının Karşılaştırılması



Klasik ve Holistik Eğitim Müfredatlarının Karşılaştırılması(*)

Holistik yaklaşımın uygulamalarının [eğitim] teorisyeni John Dewey’dir. Klasik müfredatın (Türkiye'deki tüm öğrencilere ve dünyanın büyük çoğunluğuna okullarda dayatılan sistem) dört temel özelliği de Dewey tarafından yerden yere vurulur:

Klasik Yaklaşım
1. Klasik müfredat sistematiktir; örneğin alınan derslerde konuların işlenişinde bir sira vardir.
2. Klasik müfredat önceden belirlenmiştir; yani yetişkinler öğrencilerin yerine onların ne öğrenmesi gerektiğine karar vermiştir.
3. Klasik müfredat parçalara ayrılmıştır; fizik, resim, tarih diye ayrı-ayrı dersler yaratılmış ve her birisi için belirli süreler öngörülmüştür.
4. Klasik müfredat mutlak kontrol ister; örneğin disiplin uygulamaları, tek tip üniforma, ya da yapılan sınavlar sonucunda bazılarının üniversiteye devam etmemesi v.s. gibi uygulamalar ile sistem dışına itilmesidir.

Holistik Yaklaşım
Holistik yaklaşımda ise okul demokratik bir ortam olarak görülür ve öğrencilerinde okul yaşantıları hakkında söz hakki vardır. Kararlar, öğrenci ve öğretmen arasında tartışılarak verilir. Klasik yaklaşımın özelliklerine karşı kıyaslarsak:

1. Holistik müfredat organiktir; bunu kısaca açıklamak gerekirse öğrenilecek konular hayatin içindedir, okul zaten hayatin ta kendisidir. Öğrenciler yaparak öğrenirler, aktif katılımcıdırlar. Örneğin uç bir örnek vermek gerekirse, öğrenciler oran orantı konusunu yemek yaparak mutfakta öğrenirler.
2. Holistik müfredat süreç içerisinde ortaya çıkar; öğrencilerin ne öğrenmesi gerektiği yetiksinler tarafından mutlak bir şekilde belirlenmez, belirli çerçeveler vardır ama öğrencilerin neyi nasıl öğrenmek istediklerine onların da katılımıyla tartışarak karar verilir.
3. Holistik müfredat bütünseldir; örneğin fizik, kimya ve matematik dersleri diye üç ayrı ders oluşturulmaz, dersler bir arada bütün bir şekilde işlenir, aynen bir zanaatkârın ya da mühendisin uygulamalarında olduğu gibidir.
4. Holistik yaklaşım anlam peşindedir; örneğin kalkülüs dersini alanların 3 katlı entegral almayı ya da istatistik dersi alanların veryansın nasıl hesaplanacağını ya da tarih dersinden sadece belirli abuk sabuk tarihler hatırlamayı (1040 Dandanakan gibi) önemsemez. Önemli olan bunların niçin yapıldığı ne işimize yarayacağı, kişinin hayatında öğrendikleriyle ne gibi anlamlar kurabileceğidir.
_________________

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder